Wat is mindfulness?

Wat is mindfulness?

Steeds vaker lees je over mindfulness. Wat is het en hoe werkt het?

Aandacht

Mindfulness is zoiets als open, milde aandacht. Voor jezelf en voor anderen. Oefenen in mindfulness helpt om stressklachten te voorkomen/verminderen. Het werkt ook goed bij depressie of angst.

Wat is mindfulness niet?

Mindfulness is niet: een mens worden die alles aankan. Wel leer je beter omgaan met jezelf. Je leert je grenzen kennen. Mindulness is ook niet yoga beoefenen. Wel gebruiken we bewegingsoefeningen. Die helpen om je bewust te worden van je lichaam.
Verder is mindfulness geen religie, maar een gezondheidsprogramma.

Oefenen

Mindfulness leer je door te doen. Met oefeningen die helpen om alles wat je denkt of voelt toe te laten. Er even bij te zijn met je aandacht. Niet te lang, niet te kort. Je merkt op wat je zoal ziet of hoort. Of  wat je lichamelijk voelt. Oefenen kan wel eens frustrerend zijn. Vooral in het begin kan het saai zijn. Je komt mooie dingen tegen en moeilijke dingen.

Fietsen

Leren fietsen is een van de meest mindfulle oefeningen die ik ken. Kinderen zijn zo bezig met hun evenwicht, hun lichaam. Langzamerhand komt er aandacht voor de weg, en tegenliggers. Spelenderwijs  leren ze met één hand aan 't stuur te fietsen. Of 'met losse handen'. Ook mindfulness leer je door te doen. Spelenderwijs. Met vallen en opstaan. Totdat mindfulness gewoon wordt, net als fietsen.

Intake

Als je een achtweekse training volgt, krijg je vooraf een intake gesprek. Zodat je weet of de cursus op dit moment bij je past.

Verder lezen?

De Belgische psychiater Edel Maex heeft een prachtig boekje geschreven met als titel: Wat mindfulness niet is en wat dan wel. Het boekje is uitgegeven door Lannoo.

Agenda